15. 11. 2015

Sardinie

Dovolená je konečně tady. Kam se pojede? Původní plán jižní Francie zavrhujeme a volíme pro nás něco nového. Volba padla na italský ostrov Sardinie. Pro Sardinii jsme se rozhodli, jelikož jsme chtěli objevovat. Procestujeme co největší část ostrova. Díky Benešákům z Refa z Tisé, kteří nám půjčili nového průvodce, jsme mohli naplánovat trip již z domova.

Po dlouhé cestě z domova jsme se po více jak tisíci kilometrech dostáváme do Livorna, ze kterého vyjíždí trajekty na Sardinii. Pro přesun jsme si vybrali společnost Moby. Za lístek jsme zaplatili 120 EURO. Noční trajekt nás v 7 ráno vysadil v přístavu v Olbia.
Cala Gonone
Jako první oblast jsme si vybrali asi tu nejznámější - Cala Gonone. Tato oblast se nachází 1,5 hod jízdy z přístaviště. Cala Gonone nabízí velké množství sektorů. Jako první jsme si vybrali oblast Cala Fuili. Jedná se o malou zátoku s několika sektory, které jsou rozesety od moře dále vzhůru nahoru v malém kaňonu. Počasí nám přálo. Bylo slunečno a teplo, takže jsme byli nuceni vybrat si malý stinný sektor Raoni. Sektor nabízí okolo deseti cest spíše těžšího charakteru. Po rozlezu dvou cest jsme se naburáceli do cesty X.S. 8a/a+, kterou Editka vylezla na 2.pokus a já na FL. Pro ten den jsme měli po dvou dnech cesty dost a vyrazili jsme na parkoviště. Odkud jsme chtěli další den jít do oblasti Cala Luna. Už tehdy jsem tušil, že naše Ducato dostane tento trip na Sardinii pěkně zabrat a to nepíšu o stavu silnic zde. Zlaté české silnice… Do spousty sektorů na ostrově vedou úzké štěrkové cesty lemované keři. Ten zvuk, kdy větvička maluje další linku na autě, to prostě nemůže mít rád žádný chlap.
Raoni sektor

Cala Luna

Do sektoru Cala Luna proto doporučuji si koupit lístek na člunu, který po sezóně stojí 5 EUR a ulehčit tak laku na autě. Jelikož byly velké vlny, tak jsme museli člun vynechat a jít do sektoru na pláži pěšky. Dolů to šlo celkem dobře, ale zpět cca 2 hod do kopce, to už byl celkem náhul. Cala Luna nabízí spíše oklouzané lezení pro nás max na jeden den, za to na krásné pláži s ještě hezčím mořem.
Další dva dny hlásí na východním pobřeží déšť, tak volíme přesun do oblasti Isili, která se nachází téměř ve středu ostrova. Cca po dvou hodinách jízdy přijíždíme do skal a uleháme. Další den je plech, paráda. No zas taková paráda to nebyla, jelikož se jedná o jižní sektory a tak je supr vedro. V Isili proto vydržíme jen dva dny. Lezeme ráno a večer, kde do hlavního sportovního sektoru Urania nesvítí slunce. Podařilo se Word music 8a+ oba na 2.p. a já k tomu Ukulele 8a+/b na 3.p. Všechny těžší cesty jsou silovky ve velkém převisu většinou po oklouzaných dírách.
Isili
Naší další zastávkou bylo západní pobřeží ostrova. Jako první jsme navštívili známou zátoku Cala Domestica. Nikdo nikde na této nádherné pláži, tak volím koupání na Adama. Po 5 tempech připlouvá medúza a žahá přesně tam, kde si to žádný chlap ani ve snu nepředstavuje.
Cala Domestica

Z moře je to do oblasti Domusnovas jen půl hoďka. Tato oblast je rozdělena do několika sektorů. Co nás asi nejvíce nadchlo byla turistická jeskyně v jejímž vstupu vede cesta Marina superstar 9a+/b od tehdy 15 letého Adama Ondry. My jsme lezli ve sportovním sektoru, který sice nabízel celkem dost těžkých cest, ale stěna byla většinu dne na slunci a cesty dost oklouzané. Proto jsme zvolili přesun do Guuuru.
Náš kemp v Domusnovas
 Další den lezeme v malém kaňonu Gutturu Cardaxius v sektoru Sardus pater. Do oblasti se dá dojet autem, ale po tom, co lak auta dostal na začátku štěrkovky další zásah, tak volíme raději 4 km pěšky. Tak jako v jiných sektorech na našem tripu jsme v oblasti sami. Vylezeme to nejhezčí, co sektor nabízí. Já opět padám v již vylezeném 8a na OS. Krajinově vděčná oblast s několika malými sektory nás lezecky zas tak nenadchnula a tak volíme přesun do známější oblasti Roccadoria MonteLeone.

O oblasti jsme slyšeli trochu v super relativech, tak jsme byli zvědaví, co nás čeká. Pro přesun jsme zvolili delší cestu po pobřeží směrem na sever. Naprosto boží výhledy, vysoké strmé útesy, malebné vesničky, města a dokonale čisté moře. To je to proč tak rádi cestujeme. I když pro lezce, kteří hledají cesty nad 8a Sardínie nenabízí zas tak velký a kvalitní výběr, tak jednoznačně nabízí krásnou přírodu a boží pobřeží.

Roccadoria je známá hlavně tím, že zde místní lezci každoročně pořádají lezecká setkání. Oblast se trochu podobá Siuraně. Největší výběr je zde pro lezce lezoucí cca 6a-7b. Takže jsme dali, co se dalo na OS včetně cesty z titulní strany za 7c+ a mohly jsme tak Roccadorii odškrtnout. Co teď? Volíme návrat do Cala Gonone. A možností lézt v oblastech, které nabízejí více těžších cest.
Roccadoria

V Cala Fuili jsme tentokrát šli o kus dále do vnitrozemí. Ten den Editka měla svůj den. Do čeho vlezla, to dala na OS. 2x 7c a 7c+ a nějaký ten rozlez a dolez. Moc se nám líbil sektor Pederiva, který je bohužel ve stínu až později odpoledne.

Poslední lezecký den navštěvujeme velmi známou jeskyni Millennium. Obří jeskyně plná krápníků, jak na Kalymnosu. Cest, které nás motivují je zde pro nás bohužel jen pár. Ne, že by zde nebyly těžké prásky, ale točit 70m délky se nám moc nechtělo. My raději údernější cesty do 30m.
Millennium cave
Zájezd je po 14 dnech za námi a my zase sedíme v trajektu a přesouváme se zpět do Livorna. Kdybych to měl nějak shrnout, tak Sardinie je ideální na rodinko dovolenou. Určitě pro ty, kteří lezou do 7c. Moře nejvíc. Drahá nafta za 1,3 EUR. Výborný expreso za 1 EUR. Krásné pobřeží. Wi-Fi free na každém rohu. Ve dvou celkem drahá dovolená. Divoká prasata všude možně. Špatné silnice. Výborné a levné italské víno. Prý supr více-délkové lezení, které jsme bohužel nestihli.
My jsme si to moc užili a Sardinii všem vřele doporučujeme a někdy v budoucnu se sem ještě rádi vrátíme.